40 jarig Jubileumdag - 4 september 2021

Voor degene die niet mee zijn gegaan om deze heugelijke dag te vieren, hier een verslag van onze belevenissen. Helaas waren door de coronamaatregelen beperkt tot 60 personen op de boot en het restaurant en moesten we een reservelijst aanleggen. Doordat er geen afmeldingen waren hebben deze mensen teleur moeten stellen.

Na twee jaar voorbereiding was de grote dag aangebroken, de viering van het 40 jarig bestaan van Autoclub Carwei. De dag begon bewolkt en fris, wat zorgde dat het dak van de vele cabrio's nog even gesloten bleef.

De evenementencommissie, met name Sikko, had een vol programma samengesteld en een special, jubileumuitgave, van 't Carweitje over de historie van de club. De dag begon met het verzamelen bij het Klassiekerhuis, verwelkomt met een kop koffie en een passend gebakje.

Het eerste exemplaar van de jubileumuitgave werd bij de start uitgereikt aan wethouder Berend Jan Bruggeman als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van Goeree Overflakkee.

Na het uitreiken van de, door Coby en Sikko met zorg samengestelde Goody Bag, werden de rallyschildjes op de auto's geplaatst om daarna de eerste etappe van de uitgezette rit aan te vangen. Het "roadbook" was wel een uitdaging: de eerste versie bleek te lang voor het volle dagprogramma en is daarna aangepast met een computerprogramma en werd er regelmatig een beroep gedaan op wat improvisatie van de ritten. Dit mocht de pret niet drukken en gaf meer saamhorigheid bij het overleg welke richting nu te gaan.

De eerste etappe bracht ons naar de haven in Sleeuwijk alwaar we opstapten op het partyschip, de Princehof. De beloofde zon was inmiddels doorgebroken en werd het een zeer aangename temperatuur, beter kon het niet. De trossen los en rustig varen over de Boven Merwede en de Waal en het nuttigen van de lunch. Dit gaf ook de gelegenheid tot gesprekken met andere leden die, door de beperkte clubactiviteiten door de coronapandemie, elkaar langere tijd niet gezien hadden.

Na 2 uurtjes varen weer terug in de haven en vaste grond onder de voeten was het tijd om de tweede etappe van de rit te starten. Gelukkig was het eindpunt bekend, alleen de allerbeste navigators wisten de volledige route te rijden. Zo gebeurde het bij ons is het rijtje, Johan als voorste stopte stapte uit en zei "nu weet ik het niet meer". Dus dan maar de navigatie naar Willemstad gezet en verder de snelweg op. Aangekomen bij de afslag naar de parallelweg bij het Hellegatsplein werden we gestopt en moesten we uitleggen dat we naar De Banaan en dat er nog meer auto's zouden volgen, duidelijk herkenbaar aan het rallyschildje die allemaal het zelfde doel hebben.

Aangekomen bij De Banaan kon de dorst gelest worden en de belevenissen op de route gedeeld worden. Hier werd ook een heerlijk diner gepresenteerd, een lopend buffet met ruime keuze, ijs en koffie toe maakte het geheel compleet.

Helaas maakt de eigenaar van De Banaan zich grote zorgen dat hij het, door de afsluiting van de parallelweg en het daardoor wegblijven van zijn gasten, niet gaat overleven. Laten we hopen dat hij de compensatie ontvangst, want het zou een verlies zijn als deze eetgelegenheid binnenkort niet meer bestaat.

Om rond acht uur was iedereen voldaan en werd de dag afgesloten met het laatste ritje huiswaarts.

Kortom een door met name Sikko prima georganiseerde dag.