Clubavond met presentatie door Marcel Wüst    3-november-2023

De opkomst voor deze clubavond was ondanks het herfstige weer prima. 17 personen waren present. En dat was niet verwonderlijk want Roel had voor deze clubavond Marcel Wüst uitgenodigd om een presentatie te geven.

En dat bleek een uitstekende keuze want Marcel heeft niet alleen heel veel verstand van auto's ( en uiteraard in het bijzonder van Mercedes) maar kan er ook heel boeiend vertellen. In eerste instantie over het vernieuwde Carel Wüst museum. Het museum kent al een lange geschiedenis en is sinds kort gevestigd in Oud-Beijerland. Het voert te ver om in dit verslag dieper op dit onderwerp in te gaan maar op de website www.carelwustmuseum.nl kunt u uitgebreid kennis maken met dit zeer interessante museum. En ga er eens naar toe. U mag gratis naar binnen.

Maar Marcel vertelde niet alleen over het museum. Zijn stelling was dat voor heel veel mensen de auto nog altijd een zekere emotie en vooral veel herinneringen kan oproepen. Hij maakte die herinneringen tastbaar aan de hand van een aantal attributen en afbeeldingen die hij had meegenomen zoals: het gehaakte of gebreide hoesje voor over de blijkbaar onmisbare wc rol in de auto; het hondje met het knikkende kopje voor op de hoedenplank (de wackeldackel) ; bloemenvaasje op het dashboard; het schapenvachtje om het stuurwiel; de hoezen over de zittingen; kokosmatten; het muziekcassette bandje en de 8-track, de walkman etc. etc. Maar ook één van de eerste mobiele telefoons die vroeger meer dan 6 kilo woog en ongeveer 8000 gulden koste. En vergeet niet de eerste generatie navigatiesystemen die het bekende Shell 100.000 straten boek en de wegenkaarten verving. De meeste van deze elektronische of papieren voorwerpen zijn nu verleden tijd en geïntegreerd in één apparaatje: de Smartphone.

En ook niet onbelangrijk: De asbakken in auto's zijn in onbruik geraakt of helemaal verdwenen. Evenals de asbakken op tafel of bureau ! (zelfs die met een "buitenband".)

Het gevolg was een geanimeerd en soms hilarisch gesprek waarbij iedereen wel een herinnering ter sprake bracht.

Helaas kwam Henk uit Zuid Beijerland, nogal ontdaan, een uurtje na aanvang binnen omdat hij in het pikkedonker 2 banden van zijn Hyundai had stuk gereden op de betonnen rand van een wegversmalling. De hulpdiensten mobiliseren bleek nog niet zo eenvoudig ! Hierover later meer in "Nieuws".

Na de presentatie van Marcel Wüst was het tijd voor hersengymnastiek. Roel had samen met Marcel een "vragenlijstje" opgesteld met een 7-tal vragen over automerken, motortypes etc. van auto's die in het Carel Wüst museum staan opgesteld. De juiste antwoorden waren toch vaak anders dan de aanwezigen dachten ! Maar gelukkig was er niets te winnen dus kon je ook niet verliezen.

Als dank voor zijn komst, overhandigde Roel namens Carwei aan Marcel Wüst een flesje om de eventuele dorst te lessen.

Het bleef nog lang gezellig, mede namens de goed zorgen van Ewoud en de hulp van zijn kleinkinderen