Meerdaags evenement Lo-Reninge in West Vlaanderen, 9 – 12 september 2022

Eindelijk, na 2 keer uitstel vanwege corona, ging het dan door. Het meerdaagse Autoclub Carwei evenement. Dit keer naar West Vlaanderen met een verblijf in hotel de Oude Abdij in Lo-Reninge.

Om 10 uur verzamelde 11 equipes zich op de parkeerplaats van restaurant de Grevelingen, er zouden 3 equipes met hun eigen route naar de plaats van bestemming rijden. De gekozen auto's voor dit weekend was een mix van klassiek, youngtimers en modern. Dit was mede ingegeven door de weersvoorspelling, die niet best was. Het begon droog, maar de daken van de cabrio's bleven toch maar dicht. Maar goed ook, naarmate de tocht vorderde begon het wat te regenen en werd steeds heftiger. We konden goed bij elkaar blijven en reden in kolonne naar de lunchstop in Damme – België. Aldaar stonden de regensluizen open en was het schuilen en kiezen welk restaurant het dichts bij was om de lunch te nuttigen. Omdat niet overal plaats was kozen enkelen ervoor maar door te rijden naar de eindbestemming van de dag, het hotel. Aldaar werden wij verwacht en konden ons, na geïnstalleerd te zijn, ons vervoegen aan de tafel voor een prima diner.

De volgende ochtend waren de weergoden ons gezind, de zon scheen en de temperatuur was een heerlijke 24 graden wat ook voor de rest van ons weekend het geval was. Bij het plan wat we zouden gaan doen bleek er 'om de hoek' een automuseum te zijn en dat leek een goede start van de activiteiten voor dit weekend te zijn. Na dit bezoek waar interessante auto's staan, splitste de groep zich om naar interesse een volgend doel aan te doen, zoals een bezoek aan de fabriek van de bekende wafels van Jules Destrooper of een bezoek aan de het Museum aan de IJzer, een IJzeren toren van 84 m in de vorm van een kruis als WOI-gedenkteken, met tentoonstellingen over de oorlog.

In het gebied waar we waren is tijdens de eerste wereldoorlog, in België spreekt men van "de Grote Oorlog", een enorm slagveld geweest. Deze streek heeft dan ook vele graven en monumenten ter nagedachtenis van de gevallenen tijdens die oorlog. Ook zijn er vele musea over deze periode. We hadden een kaart met verschillende routes die langs deze bezienswaardigheden leiden. Er was geen strak plan om met z'n allen dezelfde routes te doen en gingen we in verschillende groepen verder en had ieder zijn eigen plan. Zo werd op zondag door iedereen de plaats Ieper aan gedaan, zij het dat het niet altijd volgens de kaartroutes ging. Wij hadden 'gast' Bram die als navigator van Arjan alternatieve wegen vond waarbij "N" wegen werden vermeden en we soms op een boeren erf uitkwamen. Ook waren de wegen van dusdanige kwaliteit dat alle bouten, moeren en stekkerverbindingen werden getest, hierdoor kwam Emile met een los gekomen bout van een remklauw stil te staan en kon na hulp van een lokale garagist zijn weg vervolgen.

Op maandag was het na het ontbijt tijd om uit te checken. Als afsluiting was er op de terugreis een gezamenlijke lunch in Terneuzen om het weekend af te sluiten.

Het was een leerzaam, gezellig en in prima sfeer verlopen weekend, waarbij de deelnemende leden en partners of vrienden elkaar weer beter hebben leren kennen en het bewijst dat Autoclub Carwei meer is dan met elkaar een rondje rijden maar ook een vriendenclub die als gemeenschappelijke interesse (klassieke) auto's hebben.

Fotogalerij