Rit naar Walsbay 2 juli 2022

Eindelijk, na 2 maal uitstel in verband met de Corona pandemie, was het zover: de rit naar Walsbay in Zeeuws Vlaanderen. Bij het startpunt restaurant Grevelingen verzamelde 15 auto's en30 personen. Omdat het om een vrij lange rit ging, hebben enkelingen met o.a. een "echte" Fiat 500 zich afgemeld of hun moderne alternatief (bijvoorbeeld de Mercedes S500 lang), ondanks dat de snelwegen echt tot een minimum beperkt bleven. Na geanimeerde gesprekken op de parkeerplaats zijn we om half elf in colonne vertrokken door de polders van Zeeland. Met een akoestische groet aan Ton bij het passeren van zijn woning, gingen we steeds verder van eerder gereden paden af. Om zo via de Oesterdam en een niet-doodlopende weg het industrie/haven gebied van Antwerpen door te rijden. Tijdens de verkenningsrit op een doordeweekse dag was het enorm druk met vrachtverkeer in dit gebied, nu daar in tegen hebben we niet één rijdende vrachtwagen gezien en nauwelijks ander wegverkeer, zeer opmerkelijk. Onvermijdelijk was het enigste stukje over de snelweg door de Liefkenshoektunnel in Belgë. Daarna snel weer van de snelweg af en verder door het industriegebied Ineens houd de industrie op en rij je in de polder. Met verder de kleine weggetjes in België langs het enige tankstation op de route waar de benzineprijs tussen de 25 en 30 cent lager ligt dan in Nederland, dus toch even opvullen.

In colonne verder naar Walsoorden waar we werden verwelkomt door de Lady of Walsbay, Connie Sloots, met een glas champagne. In de schuur stonden mooie klassieke auto's en boten, ook wordt er "time period correct styling" kleding te koop aangeboden. Die verleiding konden met name de dames onder ons niet altijd weerstaan.

Na de lunch, soep of pasteitjes, kregen we een rondleiding door de Lord of Walsbay, Austin Lion, door de "boten bouwloods". Hier is hij bezig met het in ere herstellen van de Royal Charles , een groot zeilschip met zijn oorsprong in Engeland. De eerste versie van de Royal Charles, het vlaggenschip in Tweede Engels-Nederlandse Oorlog onder leiding van admiraal George Monk was eerder (in 1667) in Nederlandse handen gekomen nadat Michiel de Ruiter deze buit had gemaakt en nu is de huidige, gebouwd door een nazaat van admiraal George Monk en ter nagedachtenis "Royal Charles gedoopt ook weer in Nederlandse handen. Als het schip weer vaarklaar is zal Austin de Theems opvaren om te laten zien dat ook deze Royal Charles in Nederlandse handen is.

Na dit prima verzorgde bezoek hebben we de reis terug naar restaurant Grevelingen aangevangen. De terugreis voerde ons verder door Zeeuws Vlaanderen en de Westerscheldetunnel. Bij de tolhuisjes even op elkaar wachten, waar Jacques bezorgt om zijn Morris Minor liep vanwege een trilling en rammel in de auto. De oorzaak bleek een versleten band, duidelijk werd dat dit een staalgordel band was. Onder toezicht van velen werd het wiel verwisseld en kon de reis verder zonder onderbrekingen voltooid worden en hebben diverse, als afsluiting van een leuke dag, het diner in het restaurant Grevelingen genoten.

De foto's kunnen verder een indruk geven voor degene die deze rit niet hebben meegedaan en als herinnering voor degene die deze dag wel hebben meegereden.

AWZ